Skolgångshandledarens arbete hade inte förhindrats på grund av de begränsningsåtgärder som coronaviruspandemin föranlett
Högsta domstolen (HD) ansåg i sitt prejudikat att staden var skyldig att betala lön till skolgångshandledaren eftersom hennes arbete inte hade förhindrats trots begränsningsåtgärder i samband med pandemin.
Skolans lokaler hade under de undantagsförhållanden som berodde på coronaviruspandemin våren 2020 stängts och närundervisningen i skolan hade begränsats genom en föreskrift av regionförvaltningsverket. Staden hade avbrutit skolgångshandledarens arbete och betalat henne lön för avbrottstiden endast för 14 dagar.
Högsta domstolen ansåg att arbetsplatsen hade drabbats av en sådan oförutsedd och exceptionell händelse oberoende av arbetstagaren och arbetsgivaren som avses i arbetsavtalslagen. Enligt högsta domstolen hade staden dock inte visat att skolgångshandledaren på grund av detta skulle ha varit förhindrad att utföra sitt arbete, utan hon hade kunnat sköta skolgångshandledarens uppgifter även inom distansundervisningen. Därmed hade staden inte haft rätt att avbryta löneutbetalningen till skolgångshandledaren.
Ytterligare upplysningar: Föredragande Mikaela Lind, mikaela.lind(at)oikeus.fi, tfn 029 56 40068